از یلدا تا کریسمس - دریافت هدیه ۴۰ میلیونی مهاجرت پلاس ثبت‌نام رایگان
اطلاعات سیاسی و جغرافی استرالیا

اطلاعات سیاسی و جغرافی کشور استرالیا

کشور استرالیا، کشوری توسعه یافته در نیمکره جنوبی است و با ۷٬۶۸۶٬۸۵۰ کیلومتر مربع وسعت، ششمین کشور پهناور دنیا است. استرالیا سرزمینی تقریباً هموار و یکی از قلمروهای کشورهای مشترک المنافع است و در سال ۱۹۰۱ از بریتانیای کبیراستقلال یافته‌است. پایتخت استرالیا شهر کانبرا است.

ناحیه غربی آن را فلات غربی استرالیا و شرق آن را رشته کوه‌های جداکننده تشکیل می‌دهد و بین این دو، سرزمین پست و همواری قرار گرفته که بیشتر آن خشک و خالی از سکنه‌است. بلندترین نقطه استرالیا قله‌ای درکوهستان برفی است که ۲۲۲۸ متر ارتفاع دارد و پست‌ترین نقطه آن ۱۵- متر است که در دریاچه اِیر قرار دارد.  بلندترین رودخانه استرالیا رود دارلینگ است که بیش از ۲۷۰۰ کیلومتر طول دارد. این رود با پیوستن به رود ماری که دومین رود بزرگ استرالیاست در نهایت در جنوب ویکتوریا به اقیانوس منجمد جنوبی می‌ریزد.

استرالیا که همچون جزیره‌ای بزرگ در اقیانوس آرام واقع شده، از نظر زمین‌شناسی کهنترین خشکی جهان به‌شمار می‌آید. استرالیا اقیانوس آرام جنوبی را از اقیانوس هند جدا می‌کند. درازای سرزمین اصلی از شمال تا جنوب ۳۱۳۵ کیلومتر و پهنای آن از شرق به غرب ۳۷۸۲ کیلومتر است. استرالیا ۲۵۷۶۰ کیلومتر مرز دارد که تماماً مرز آبی است. کشور استرالیا با داشتن ۷۵۵ گونه متنوع‌ترین کشور در دنیا از لحاظ زیست‌بوم است.

اگر به خرید خانه در استرالیا علاقه مندید حتما این مقاله را بخوانید:

 

شهری که در آن مجلس کشور و خانه فرماندار کل قرار دارد. او به صورت تشریفاتی و به نمایندگی ملکه الیزابت دوم ریاست دولت را در استرالیا به عهده دارد ولی در عمل نخست وزیر منتخب در کنار دولت و مجلس اداره کشور را در دست دارند.

کشور استرالیا از شش ایالت و دو سرزمین یا قلمرو (territory) تشکیل شده‌است که اختیاراتشان کمتر از ایالت‌هاست. ایالت‌ها و قلمروهای استرالیا عبارت‌اند از:

  1. نیو ساوت ولز(NSW) یا ولز جنوبی جدید که مرکز آن سیدنی است.
  2. کوئینزلند(QLD) که مرکز آن بریزبن می‌باشد.
  3. استرالیای جنوبی(SA) با مرکزیت آدلاید.
  4. تاسمانی(TAS) که جزیره‌ای است در جنوب شرقی سرزمین اصلی و مرکز آن هوبارت می‌باشد.
  5. ایالت ویکتوریا(VIC) که مرکز آن ملبورن است.
  6. استرالیای غربی(WA) که مرکز آن پرت می‌باشد.
  7. قلمرو سرزمین شمالی(NT) مرکز آن داروین است.
  8. سرزمین پایتخت استرالیا(ACT) مشتمل بر شهر کانبرا و اطراف آن.

کشور استرالیا، کشوری است که از مجموعه کشورهای مشترک‌المنافع که دارای حکومت پادشاهی مشروطه است و بالاترین مقام سلطنتی بریتانیای کبیر یعنی ملکه الیزابت دوم ملکه این کشور نیز به حساب می‌آید. جانشین ملکه در این کشور فرماندار کل استرالیا است که وی نیز به نوبه خود فرمانداران ایالت‌های این کشور را تعیین می‌کند. هرچند فرماندار کل بر طبق قانون اساسی، از اختیارات فراوانی برخوردار است اما در عمل شخص اجرایی اول در استرالیا نخست وزیر است که طی یک فرایند دموکراتیک انتخاب می‌شود و دولت را تشکیل می‌دهد.

در استرالیا، مردم ابتدا نمایندگان مجلس را انتخاب می‌کنند. رئیس حزبی که بیشترین نفرات انتخاب شده را در مجلس داشته باشد به‌عنوان نخست وزیر مسئول تشکیل کابینه دولت می‌شود. دولت استرالیا از سه زیرشاخه تشکیل می‌شود:قانون گذاری، اجرایی و قضایی.

پارلمان استرالیا از دو مجلس تشکیل شده‌است:

  • (مجلس سنا)مجلس علیا( و مجلس نمایندگان)مجلس سفلا.
  • دادگاه عالی استرالیا نیز قدرت والای قضایی را در این کشور در اختیار دارد.

احزاب عمده استرالیا عبارت‌اند از:

  • حزب لیبرال استرالیا (ایدئولوژی): محافظه کاری
  • حزب کارگر استرالیا (ایدئولوژی): جنبش کارگری
  • حزب سبز (ایدئولوژی): محیط‌زیست‌گرایی
  • حزب یک ملت (ایدئولوژی)

از سال۱۹۹۶ تا نوامبر۲۰۰۷حزب لیبرال قدرت را در کشور استرالیا در دست داشت وجان هوارد به مدت یازده سال نخست وزیر این کشور بود.در انتخابات فدرال که در نوامبر سال۲۰۰۷ برگزار شد حزب کارگر توانست رقیب خود حزب لیبرال را شکست دهد و به این ترتیب کوین راد رئیس این حزب به عنوان نخست وزیر جدید کشور استرالیا مسئول تشکیل کابینه دولت شد.

در ماه ژوئن سال ۲۰۱۰ پس از کناره گیری کوین راد از مقام نخست وزیری، خانم جولیا گیلارد که رهبری حزب کارگر را بر عهده دارد توانست به عنوان نخستین نخست وزیر زن استرالیا زمام امور را به دست بگیرد.

در فوریه سال ۲۰۱۳ پس از انتقاداتی که از رهبری حزب کارگر خانم جولیا گیلارد شد و همچنین با درخواست ۳۰ درصد از اعضای حزب، ایشان با انتخابات درون حزبی برای رهبری حزب موافقت کردند که منجر به پیروزی کوین راد گردید.

در تاریخ ۷ سپتامبر ۲۰۱۳ و در انتخابات فدرال، جناح ائتلافی استرالیا پیروز شد و در نتیجه رهبر این حزب، آقای تونی ابوت، بعنوان نخست وزیر آینده استرالیا انتخاب شد. وی بیست و هشتمین نخست وزیر استرالیا، محسوب می‌شود.

پیروزی تونی ابوت به شش سال حاکمیت حزب چپ‌گرای کار بر استرالیا خاتمه داد. ۲۹ مین نخست وزیر استرالیا ملکوم ترنبال با پیروزی بر تونی ابوت در انتخابات داخلی حزب در ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۵، به این مقام رسید.

 

برای اطلاع از شرایط و هزینه‌های مهاجرت به استرالیا از طریق لینک زیر با ما تماس بگیرید.

تماس با مهاجرت پلاس

به این مقاله امتیاز دهید.
[جمع نتایج: 0 میانگین: 0]
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

© کلیه حقوق متعلق به مهاجرت پلاس است.

پاپ آپ

برای دریافت مشاوره رایگان مهاجرتی فرم زیر را پر کنید.

Hidden